reklama
Miesto pre vašu tvorbu. Staňte sa súčasťou komunity
Tatiana Cocherová

Tatiana Cocherová

Bloger 
  • Počet článkov:  16
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som dobrodruh i zodpovedná mama... čo s tým? :) Zoznam autorových rubrík:  Z ČínyZe ZáhoráZ BretónskaSúkromnéOstatné

reklama

Z Číny

Ku kaderníkovi na masáž

Tatiana Cocherová

Ku kaderníkovi na masáž

U nás v Číne taká obyčaj, že ku kaderníkovi sa chodí nielen kvôli strihaniu, farbeniu a tomu podobným záležitostiam. V Číne sa chodí ku kaderníkovi niekedy aj preto, že sa vám jednoducho nechce úmyvať si vlasy doma. A ak nemáte vlasy, nevadí. Tiež ste vítaní a nikto sa na vás nebude pozerať príliš čudne. Pri príchode do kaderníctva sa najskôr musíte zastaviť na "recepcii". Spýtajú sa vás, čo by ste radi a či máte svojho osobného t.j. preferovaného kaderníka. Teda, ak ho potrebujete. Za takého kaderníka sa platí asi 10% navyše. Potom sa vás ujme ďaľšia pracovníčka, niečo ako sprievodkyňa.

  • 6. okt 2010
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 466x
  • 25
E-mail z Číny

Tatiana Cocherová

E-mail z Číny

Nasledujúci e-mail je z čias, keď som náš pobyt v Číne prežívala emocionálnejšie a najviac času sme (ja a moje vydúvajúce sa bruško) trávili doma pred televízorom s vyloženými nohami. Neprezrieravo som si nepriniesla mnoho kníh... Ospravedlňujem sa za štýl, e-mail je takpovediac v „pôvodnom znení“. Vysvetlivky sú v kurzívach.

  • 16. aug 2010
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 758x
  • 4
Príbeh (skoro) z reštaurácie, alebo ako sme si neporozumeli

Tatiana Cocherová

Príbeh (skoro) z reštaurácie, alebo ako sme si neporozumeli

Príliš teplý deň na juhu Číny. Deti sú v škole, manžel má voľno. Nič zvláštne nemáme naplánované len si užívame spoločnú prechádzku mestom a zisťujeme, že sme hladní. Úslužné čínske dievčatá v uniformách nám jedna za druhou so skromnými úsmevmi podávajú letáčiky. Ponúkajú obedové menu, ukazujú na obázky a ak vedia čo i len jednu frázu anglicky, neváhajú ju použiť a opakovať a opakovať a opakovať. Zaujala nás ponuka japonskej reštaurácie. Hľadáme pomoc, lebo rébus lokálneho písma sme ešte nerozlúštili a čísla sú na ponuke dve, tak sme zmätení. Dievča v elegantnej bielej košielke, na nej dlhá čierna zástera skrývajúca čierne nohavice čo dočiahnu až po zem (čudujem sa, že jej nie je teplo), tak to dievča stojí na stráži a zachytí naše otáznikové pohľady.

  • 8. júl 2010
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 768x
  • 2
Ako to zrátať hlupákovi

Tatiana Cocherová

Ako to zrátať hlupákovi

Vždy som bola skôr rezervovaná,  introvertná a hlavne nikdy, ale nikdy by som sa nedoťahovala o päť korún. Čo je na ceduľke, to predsa platí. Veď múdrejší než ja to tam napísali. Lenže teraz som v Číne. Vyjednávať som nakoniec predsa len skúsila a neskôr som tomu prišla i na chuť. Pocit výhry i ušetrené peniažky príjemne potešili. Je to však aj hra kto z koho. Kto má viac nervov, času a áno, kto je viac „bez hanby“. Tiež platí nepísané pravidlo štyroch cien. Prvá cena je pre turistov. Je to najhoršia cena, rozumej najvyššia. Druhá je pre takých ako som napríklad ja. Zjavne cudzinec, čo už ale trošku pozná pomery, prípadne čo to skomolí čínsky. Tretia je určená pre „cezpoľných“ Číňanov, alebo ak preferujete „došelcov“ z odinakiaľ. A štvrtá, tá najnižšia, je vyhradená pre domácich. Každá kategória má pomerne široké rozpätie. Aj preto sa vyplatí vyjednávať. Nehovorím, že som odborník, no takmer s určitosťou viem, že aj keď by som bola, tretiu a štvrtú cenu nikdy nedosiahnem. Aspoň tak mi bolo povedané.

  • 22. jún 2010
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 524x
  • 15
Čakanie na rodný list ťažšie ako pôrod

Tatiana Cocherová

Čakanie na rodný list ťažšie ako pôrod

Rodný list, ten čínsky, nám v nemocnici vystavili na tretí deň po pôrode. Na čínske pomery je to rýchlosť rakety, čo vypustili. V meste, kde som rodila, je i francúzske veľvyslanectvo. Na základe čínskeho rodného listu manželovi vystavili francúzsky rodný list napočkanie! Hneď sme mohli požiadať i o pas. Ten dorazil z Paríža o necelé dva týždne. Toto som považovala za niečo prirodzené, normálne. Pozor, pozor, prudký omyl! Teraz príde zrejme veľmi nudná časť článku, pretože byrokracia je síce rafinovaná (logiku za ňou vidí iba úradník), ale inak je celkom otravná. Pri plnení jej požiadaviek na vás obyčajne číhajú i bonusové dvíhače tlaku. Podobu mávajú rôznu, ale zväčša berú na seba tváre ľudí neochotných vedome či nevedome, neznalých a určite ľahostajných k vám a vašej situácii.

  • 1. jún 2010
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 997x
  • 85
reklama
Hotelové príhody, alebo ako sme si porozumeli

Tatiana Cocherová

Hotelové príhody, alebo ako sme si porozumeli

Príbeh prvý. V päťhviezdičkom hoteli pri letisku. Mesto Guangzhou alebo Kantón. Čína. V izbe vypadli poistky už asi tretí raz. Hosť volá na recepciu. Vie, že slovko poistky (alebo brzdy okruhu po anglicky) nemôže použiť. Príliš veľká pravdepodobnosť neznalosti slovíčka.

  • 26. máj 2010
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 501x
  • 27
Asi sa mi mozog počínšťuje, alebo vedia Ázijci rozmýšľať?

Tatiana Cocherová

Asi sa mi mozog počínšťuje, alebo vedia Ázijci rozmýšľať?

Kamarátka prišla do Číny. Služobne. Zhodou okolností do toho istého mesta, kde bývam. Veľmi som sa tešila na stretnutie. Nemala veľa času a až na konci svojho pobytu k nám zavítala. Stihla sa nadýchať miestnej atmosféry a moc jej nevoňala. Neznalosť angličtiny všadeprítomná, hotel nebol výnimkou, ju uzemnila. Negramotnosť taxikárov občasná ju zaskočila nepripravenú. Iné hygienické návyky jej kolegov boli skutočne "iné". Neinšpirovalo ju to. Pracovné prostredie a pracovné podmienky pracujúceho ľudu jej potvrdili tušené klišé na túto tému. Mocenský odstup s absenciou individuality po prežitom hromadnom speve v štýle zjazdu KSČ prestal znieť iba ako rozprávka. Najčastejšie zo všetkého však krútila hlavou nad čínskym myslením. Pripomenulo mi to jeden článok v novinách: "Vedia Ázijci rozmýšľať?" Samozrejme, že vedia. Ale inak.

  • 25. máj 2010
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 012x
  • 0
Sú to Vaše peniaze, ale...

Tatiana Cocherová

Sú to Vaše peniaze, ale...

Dnes je pätnásteho. Treba zaplatiť nájomné, školné a hlavne musím poslať čo najviac peniažkov na Slovensko. Nie, nie som nijaká šedá eminencia dotujúca Slovenskú republiku (to by sa občas hodilo, však?), prípadne finančný špekulant. Nič také. Každý mesiac "dobrovoľne" poteším svojou návštevou najbližšiu pobočku Bank of China. Prečo som vlastne v tej banke každý mesiac? Veď trvalý príkaz existuje, no nie? A ak sa Vám predsa len zo záhadných príčin páči robiť taký istý platobný príkaz mesiac čo mesiac, nebolo by múdrejšie použiť internetbanking? Odpoveď na druhú otázku je striktné nie. Na tretiu otázku znie áno, alebo vlastne nie, lebo si cudzinec. Čiže odpoveď je opäť nie. A odpoveď na prvú otázku už máte. Príkaz musím urobiť v konkrétny deň, priamo v banke.

  • 12. máj 2010
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 227x
  • 10
reklama
SkryťZatvoriť reklamu